Najpopulárnejším indonézskym ostrovom posledných rokov je jednoznačne Bali. Prečo je tomu tak? Na Bali si totiž nájde každý niečo – milovníci prírody, plážofily, surfisti, potápači, jogíni či znalci histórie. Nie je preto prekvapením, že tento ostrov Bohov bol veľkým lákadlom aj pre nás a tak sme ho jednoducho museli navštíviť. Ostrov je skutočne krásny s jedinečnou atmosférou, ktorá nás doslova pohltila a veru ťažko sa nám odchádzalo.

No nielen nás tento ostrov očaril. Každý rok Bali navštívi čoraz viac turistov a bohužiaľ tento výnimočný ostrov stráca svoju jedinečnosť a jeho atmosféra sa vytráca.

Na Bali sme leteli z Kuala Lumpur. Pri kupovaní letenky sme mali šťastie, pretože letecká spoločnosť mala akciu a tak sme kúpili letenku business za cenu letenky economy. Let trvá cca 3 hodinky. Na Bali sme leteli spoločnosťou a naspať Air Asia. Pri ceste späť sme mali trošku strach, pretože sme mali mierne meškanie a na letisku to bolo mierne chaotické.

Sú na Bali potrebné víza?

Bali je súčasťou Indonézie, čo znamená, že v prípade náštevy Bali na menej ako tridsať dní, stačí jednoduché 30 dňové vízum, ktoré sa dá pohodlne vybaviť  po prílete priamo na letisku za niekoľko minút. Občania SR majú toto vízum bez poplatku. Je ale potrebný pas platný minimálne šesť mesiacov od príletu.

Kde sme boli na Bali ubytovaní?

Nájsť na Bali ubytovanie, ktoré by presne spĺňalo naše požiadavky nebolo veru ľahké. Západné pobrežie bolo síce veľmi obľúbené, ale nás vôbec nelákalo. Jednak sme sa chceli vyhnúť množstvo ľudí, ale nepáčili sa nám ani pláže. Nakoniec sme sa rozhodli pre mestečko Sanur na východe ostrova, kde sme našli naozaj pekné pláže s bielym pieskom a čistým morom a bolo aj relatívne pokojné. Tu sme boli ubytovaní v krásnom hoteli Inn Beach Resort Bali, ktoré sa nachádza priamo pri pláži. Pobyt na 6 nocí s raňajkami nás v nádhernom bungalove vyšiel 252 €. Odtiaľto sme podnikali aj všetky výlety po ostrove. Okrem Sanuru sme jednu noc strávili aj v srdci ostrova v mestečku Ubud. Aj tu sme mali veľmi pekné a útulné ubytovanie v hoteli Suarsena House Bungalows, kde nás noc aj s raňajkami vyšla 15 €. Poslednú noc na Bali sme strávili v mesta Kuta, kde sme bývali v hoteli Palm Beach Hotel Bali. Noc s raňajkami tu stála 26 €. Boli sme veľmi radi, že sme tu strávili len jednu noc, pretože Kuta nás ako stredisko moc nezaujalo a aj pláž sa s tou v Sanure nedala ani porovnať.

Ako sme sa na Bali dopravovali?

Na spoznávanie ostrova sme si požičali skúter, ktorá na deň stál 3 €. Treba počítať s tým, že na cestách je naozaj rušno a ľudia tu jazdia dosť chaoticky. My sme na to doplatili, teda nie my ale baby, ktoré boli s nami. Mali tu menšiu nehodu, našťastie nič vážne, ale odreniny a poriadne škrabance veru boli. Takže je dobré mať so skútrom už nejaké skúsenosti. Sever ostrova sme navštívili autom spolu so šoférom, hlavne kvôli tomu, že baby si už na skúter netrúfli. Cesta bola pomerne náročná, tak sme nakoniec boli aj radi. Celodenný výlet nás aj so šoférom stál okolo 15 €/osoba. Výlet sme si zajednali v miestnej cestovnej kancelárii. Z letiska a na letisko sme využili služby taxíkov, pri ktorých je dobré zjednávať hlavne na letisku. Odporúčame si obehnúť viacerých taxikárov a spýtať sa na ceny.

Aká je na Bali strava?

Vynikajúca 🙂 Milujeme ázijskú kuchyňu a indonézske jedlá patria tiež k tým, ktoré by sme jedli stále. Ceny boli rôzne v závislosti od lokality a úrovne reštaurácie, ale z nášho pohľadu neboli drahé. Jedávali sme aj v reštauráciách aj v stánkoch s jedlom a vždy to bolo vynikajúce. A čo sme ochutnali my a určite odporúčame? Sato Ayam – kuracia polievka so zeleninou a zázvorom, Nasi Goreng – smažená ryža s kúskami mäsa alebo so zeleninou, Mie Goreng – smažené rezence s kúskami mäsa alebo so zeleninou, Satay – kuracie alebo bravčové mäso na paličke s arašídovou omáčkou a ryžou. Čo sa týka možností stravovanie, tak tých je tu naozaj neúrekom a bolo by doslova hriechom, ak by ste aspoň raz nenavštívili tradičnú balijskú reštauráciu a neochutnali miestne špecialitky. Garantujeme vám, že sa vrátite 🙂 Pri návšteve ryžových terás Tegalalang odporúčame zastaviť sa v niektorej reštaurácii s výhľadom na ryžové polia a vychutnať si pohľad na tú nádheru s výbornou osviežujúcou limonádou. Samozrejme, čo by to bola za dovolenka, keby tu Majko neochutnal miestne pivo. K nájznámejším a v našom prípade najviac pitým pivom bolo Bintang. A jasné, že miestom našich častých návštev boli aj miestne potraviny, kde boli ceny naozaj nízke. Až je to nepochopiteľné, keďže je Bali tak turisticky obľúbené.

Čo sme na Bali navštívili?

Bali je plné nádherných miest. Najradšej by sme ich navštívili všetky, ale čas nepustí a tak sme si museli vybrať.

Sanur

Krásna pláž dlhá 5 km a kľudná atmosféra – to boli hlavné dôvody, pre ktoré sme si na ubytovanie vybrali práve toto letovisko. Juhozápadná časť s letoviskami ako Kuta, Canggu, Seminyak nás veľmi neočarili, prišli nám už moc preplnené. Sanur sa nachádza na opačnej juhovýchodnej strane ostrova. Hlavným lákadlom tohto letoviska je určite pláž, ktorá má na rozdiel od juhozápadných pláží, biely piesok a naozaj krásna. Nachádza sa tu 5 km dlhá dláždená promenáda, a tak ako my, si tu môžete vychutnať príjemnú prechádzku. More je tu kľudné a možno si ho tak dokonale užiť. Aj keď je to kľudnejšie letovisko, netreba sa ale báť – je tu dostatok reštaurácií, barov aj obchodíkov. Veľa reštaurácií sa nachádza práve na promenáde pri mori. Sanur má tiež strategickú polohu. Nachádza sa tu prístav, z ktorého sa možno dostať na okolité ostrovy Nusa Lembongan, Nusa Penida, Lombok a Gili Islands. A navyše sa blízko letoviska nachádza aj letisko. Za nás môžeme povedať, že Sanur bola skvelá voľba.

Tanah Lot Temple

Chrám Tanah Lot je jedno z najznámejších miest na Bali, a preto rátať s množstvom iných ľudí. Tento morský chrám leží 30 km západne od Denpasaru a je postavený na skale asi 20 m od pobrežia. Na samotný ostrov je turistom vstup zakázaný, ale v podstate nám to nevadilo, keďže najkrajšie sú podľa nás pohľad na samotný chrám. Vstupné do chrámu sú cca 4 €.

Seminyak

Toto mesto je populárne luxusnými butikmi, reštauráciami a barmi. Čo sa týka pláže, tak s tou v Sanure sa nedala porovnať. Piesok je tu tmavší, pláž je široká, boli tu pomerne silné vlny. Mesto bolo naozaj veľmi rušné, množstvo barov, kaviarní, reštaurácií. Na nás to už bolo moc, človek ani nemal pocit, že sa nachádza na Bali. Boli sme radi, že sme boli, že sme videli, ale stačilo nám 🙂

Luwak Coffee

Bali je známe cibetkovou kávou, ktorá patrí medzi najlepšie kávy. Pri návšteve ostrova môžete navštíviť aj kávové farmy tzv. Coffee Luwak alebo Kopi Luwak, na ktorých sa táto káva pestuje. Cibetky sú malé zvieratká podobné veveričke alebo fretke, ktoré sa živa najmä dužinatým ovocí, ale nepohrdnú ani kávovými zrnami. Tie ale nie sú schopné stráviť a nakoniec ich v celku vylúčia. Na farbe sme ochutnali kávičku, jednak čistú a jednak s rôznymi príchuťami. Mali tu tiež hojdačku typickú pre Bali a tak som neodolala. Nakoniec sme si v miestnom obchodíku kávu aj kúpili.

Goa Gajah

Jedným z najpôsobivejších archeologických nálezísk na Bali je práve slonia jaskyňa Goa Gajah. Chrámový komplex je od centra Ubudu vzdialený šesť kilometrov na juh. V hlavnej jaskyni z 11. storočia sa okrem kamennej steny s rezbami nachádza aj miesto na meditáciu. Vonku stojí hinduistický chrám a uvidíte tiež pôsobivé „kúpalisko“ s fontánami. Do komplexu je potrebné byť zahalený (min. nohy). Pred vstupom vás hneď začnú nahánať miestne ženy a budú vám ponúkať rôzne šatky – ak šatku nemáte, tak určite zjednávajte a ak ju nepotrebujete, tak ich ignorujte. Vstupné sú cca 3 €.

Tegalalang Rice Terraces

Osobne som sa na Bali najviac tešila na úchvatné ryžové polia. Možno ich nájsť po celom ostrove, ale my sme sa rozhodli navštíviť Tegalalang. Tie sa nachádzajú asi pol hodinku od Ubudu. Na terasy sa neplatí žiadny vstup, ale odporúča sa mať nejaké peniaze pre majiteľov políčok. Po terasách sa možno prejsť a vychutnať si tú nádheru. Hneď pri terasách sa nachádza veľa kaviarní, odkiaľ si možno užiť nádherný výhľad. Každá kaviareň má typický nápis Bali, ktorý jednoducho musíte mať na fotkách. Ten pohľad na ryžové políčka, pri ktorom som si vychutnávala vynikajúcu mango limonádu, bol jednoducho nezabudnuteľný. Pri návšteve kaviareň určite nevynechajte. Samozrejmosťou sa posledné roky stali hojdačky ponad ryžové polia, ktoré sú pre Bali už typické. Ponúkajú určite krásne výhľady, ale podľa nás kazia tú celkovú krásu.

Monkey Forest

Z ryžových terás sme zamierili do Monkey Forest, ktorý sa nachádza uprostred mesta Ubud. Je to prírodná rezervácia a hinduistický chrámový komplex. Na ploche 12,5 ha sa rozkladá skutočný prales so 186 druhmi tropických stromov a opicami makak. Na opice tu narazíte všade, dokonca sa môže stať, že na vás len tak skočia zo stromu ako sa to stalo aj mne :). Netreba sa ich báť a hlavne sa treba riadiť pokynmi ako sa v ich blízkosti správať. Ale treba si tiež dávať pozor na veci, lebo opice sú drzé a nerobí im problém zobrať si, čo sa im zapáči. Vstupné je cca 5 €.

Ubud

Mestečko sa nachádza v centre ostrova pod sopkou Agung. Je to centrum kultúrneho a duchovného života na Bali. Je plný galérií, reštaurácií, barov, autentických hotelov. My sme tu navštívili aj miestny trh, ktorý je naozaj obrovský a mali sme čo robiť, aby sme sa nestratili. Ak navštívite Bali, Ubud určite nemôžete vynechať.

Nusa Dua

Letovisko Nusa Dua patrí k najluxusnejším miestam na Bali. Nájdete tu veľmi pekné pláže a ak si potrpíte na luxus, tak táto časť Bali je pre vás to pravé. My sme sa tu boli pozrieť a užili sme si pláž, ale ak si chcete užiť to “pravé” Bali, tak tu ho nenájdete. Pozreli sme si aj úžasné divadlo “water blow”, ktoré sa tu nachádza a určite stojí za pozretie.  Zážitkom bola už samotná cesta sem, kedy sme išli ponad more cez dlhý most.

Sekumpul a Fiji waterfalls

Bali je plné nádherných vodopádov, takže bolo ťažké rozhodnúť sa, ktoré navštívime. Nakoniec sme sa rozhodli pre vodopád Sekumpul a Fiji. Nachádzajú sa na severe krajiny a keďže po nehode, ktorú mali baby na skútri, sa už pochopiteľne báli ísť skútrom, tak sme si v cestovnej kancelárii v Sanure. Bolo to skutočne na posledné chvíľu, keďže na výlet sme chceli ísť na ďalší deň a výlet sme zajednali asi o 21. hod. Mali sme ale šťastie a veľmi ochotný pracovník kancelárie nám vybavil šoféra na celý deň a na atrakcie, ktoré sme chceli vidieť. A medzi nimi boli aj vodopády. Tento výlet pre štyroch súkromným autom nás vyšiel dokopy cca 50 €. Ako prvé sme šli pozrieť vodopády. Cesta k nim je celkom zaujímavá, keďže sa ide do hôr, ale o to krajšie výhľady si možno vychutnať. Keď sme dorazili na miesto, zistili sme, že k vodopádom nemôžeme ísť sami a potrebujeme sprievodcov. Pridelili nám dvoch a za osobu sme platili asi 5 €. Cesta naozaj nebola jednoduchá a pochopili sme, prečo nás tu nepustili samých. Ako prvé sme si pozreli vodopády Sekumpul, ktoré sú úchvatné a ich návšteva je jedinečný zážitok. Sekumpul mnohí označujú za najkrajší vodopád na Bali. A my to môžeme len potvrdiť. Bolo to niečo nádherné, užívať si silu vody na vlastnej koži. Keď sme si dosýtosti užili jeho krásu, presunuli sme sa k ďalšimu vodopádu Fiji, ktorý je vraj jediným trojitým vodopádom na Bali. Aj tento vodopád je prekrásny a aj tu sme si nemohli nechať ujsť kúpanie. Voda bola príjemne osviežujúca a kúpanie sme ocenili najmä po ceste naspäť, pri ktorej sme sa celkom zapotili. Návšteva vodopádov patrila jednoznačne k najlepším zážitkom, ktoré sme na Bali zažili.

Pura Ulun Danu Beratan

Z vodopádov sme sa presunuli asi k najikonickejšiemu chrámu celého ostrova. Pura Ulun Danu Bratan je nádherný hinduisticko-budhistický chrám, ktorý sa skladá zo štyroch budov. Nachádza sa v letovisku Bedugul, uprostred krátera sopky, v ktorom je niekoľko jazier vrátane jazera Bratan, pri ktorom sa chrám nachádza.  Keďže chrám patrí k najkrajším a najobľúbenejších miestam na Bali, treba počítať s tým, že aj mnoho ďalších ľudí si ho chce pozrieť tiež. Jedine, že by ste prišli naozaj skoro ráno. Počas našej návštevy bolo v areáli veľa miestnych a mali naozaj veľký záujem o fotky s nami bielymi 🙂 Tak sme sa fotili jedna radosť 😀 Do areálu sa platí vstupné 5 €.

Taman Ayun Temple

Poslednou zastávkou na Bali bol chrám Taman Ayun, ktorý sa nachádza asi 20 km od hlavného mesta. Návštevu tohto chrámu sme pôvodne vôbec neplánovali, ale keď sme si zajednávali výlet súkromným autom, tak nám pracovník kancelárie odporučil práve toto miesto. A teda neľutovali sme. Chrám nepatrí medzi veľmi známe, a to bolo vidieť aj na počte návštevníkov. V porovnaní s inými miestami ich tu bolo početne menej. Taman Ayun je pritom jeden z najkrajších chrámov na Bali. Jeho názov je príznačný – v preklade chrám v krásnej záhrade. Pri vstupe do areálu nás privítala kúzelná záhrada a nachádza sa tu aj veľké jazierko s rybami. Chrámový komplex sa skladá z vonkajšieho dvora a troch vnútorných dvorov. Do tohto chrámu sa platí vstupné 3 €.

Kuta

Najznámejšie a najnavštevovanejšie letovisko na Bali. Toto miesto nás vôbec nelákalo, ale navštívili sme ho z praktických dôvodov. Keď sme sa vracali z Gili Islands, tak sme zamierili práve tu, aby sme to mali čo najbližšie k letisku. Cesta z Gili sa nám mierne predĺžila, a preto sme tu prišli neskôr a nestihli si pozrieť toľko, ako sme plánovali. Prešli sme sa po meste a tiež sme si pozreli pláž, ale teda vôbec sme neľutovali, že sme tu nestrávili viac času. Toto miesto nás ničím nezaujalo.

Naše postrehy z Bali

• najlepšou dopravou je určite skúter, ale treba byť naozaj dobrý šofér, keďže doprava je hustá a chaotická,
  • ľudia sú na Bali veľmi milí a ochotní, veľmi radi poradia a pomôžu,
  • ak budete na Bali, tak určite navštívte aspoň jeden z ostrovov Gili,
  • ak chcete zažiť pravé Bali, tak je lepšie sa vyhnúť najviac turistickým oblastiam ako napr. Kuta,
  • pre miestnych sme boli atrakciou, pretože všade, kde sme boli, tak sa s nami chceli fotiť :),
  • pri výbere peňazí sa treba zamerať na bankomaty patriace bankám, nie no name v potravinách,
  • stalo sa nám aj, že bankomat nemal peniaze.

Čo sme zažili na prekrásnych Gili Islands? Prečítajte si náš článok

Čo sme zažili na susedných Nusa Lembongan a Nusa Ceningan? Prečítajte si náš článok

Inšpirujte sa a prečítajte si aj naše ďalšie články:

Jordánsko – návšteva starobylého mesta Petra

Zanzibar – čo sa oplatí vidieť?