Predtým ako sme sa vybrali na Havaj, som si o ňom veľa prečítala. A teda názory boli rôzne. Jedny ho opisovali ako raj na zemi a druhí, že to nie je nič moc a videli oveľa krajšie miesta. Ja už som tiež čo to videla a tak ako každé iné miesto na zemi, aj Havaj má svoje čaro a je niečím výnimočný. My sme sa vybrali na ostrov Oahu, nakoľko bol opísaný ako zaujímavý  a rozmanitý. Možnosťou bol aj krásny ostrov Maui či Big Island. Naša voľba nakoniec padla na Oahu, ale ak by sme mali viac času, určite si pozrieme aj Maui.  Oahu bol pre mňa prekrásny ostrov s jedinečnou atmosférou, ktorú možno zažiť len na Havaji.

Letenky na Oahu, Havaj

Na Havaj sme leteli z Los Angeles a letenky sme pozerali už veľmi dlho dopredu. Skúšala som viaceré kombinácie, ale cena aj tak nebola bohvieako nízka. Nakoniec sme vybrali multicity letenky, pričom sme leteli z Los Angeles a naspäť sme leteli do Las Vegas. Letenky nás vyšli na 550€/osoba, pričom sme leteli American Airlines. Letenky som pozerala na momondo.com, skyscanner.sk a expedia.com. Nakoniec sme najlepšiu cenu našli na expedii.

Doprava/prenájom auta na Oahu, Havaj

Na Havaji sme v rámci dopravy využili auto, autobusy, taxík a vlastné nohy :). Po prílete na Havaj sme išli na istotu, že sa na ubytovanie presunieme autobusom. Zistili sme ale, že autobus nás s kuframi nezoberie a jedinou možnosťou je zobrať si taxík. Na letisku je dostatok spoločností, ktoré ponúkajú transfer a cena je skoro rovnaká. Za transfer z letiska k pláži Waikiki sme platili 30$ a rovno sme si zajednali aj cestu naspäť. Neskôr sme ale zistili, že tam funguje Uber, takže cesta nás mohla vyjsť lacnejšie (aspoň tá spiatočná).

Ak cestujete na Oahu, bola by veľká škoda nepožičať si auto a nepreskúmať tento krásny ostrov. Cesty sú tu na veľmi dobrej úrovni, nie je čoho sa obávať (môžu vás ale potrápiť zápchy). Zo západu na východ vedú len tri cesty – severná, južná a stredom cez tunel. Bez problémov sme dostali k plážam, do parkov či k vodopádom. Auto nás na deň vyšlo 35€, pričom sme si ho rezervovali ešte na Slovensku cez stránku vehicle-rent.com a najlepšiu cenu ponúkala požičovňa Europcar. Samotné prevzatie a odovzdanie auta prebehlo bez problémov a veľmi nás potešilo, že sme dostali kabriolet Beatle 😀 (keďže to, ktoré sme si objednali, nemali).

Autobus sme využili na menšie vzdialenosti a to konkrétne na kráter Diamond Head, do centra Honolulu a do Pearl Harbor. Jedna cesta stála 2,75$celodenný lístok 5,50$ a lístky sa kupujú u vodiča. Cestovný poriadok a jednotlivé linky autobusov si môžete pozrieť na stránke thebus.org.

Ubytovanie na Oahu, Havaj

Ak niekto nechce na Havaji minúť celý majetok na ubytovanie, veľmi dobrou voľbou je využiť služby airbnb (tak ako v celej Amerike :)). Po tom ako som pozerala ponuky hotelov a na základe toho zvažovala, či naozaj chcem ísť na Havaj :), som zamierila na airbnb. Zadanie bolo jasné – ubytovanie blízko pláže Waikiki. Po dlhšom hľadaní a zvažovaní sme sa nakoniec rozhodli pre veľmi milý pár – Raul a Shadi, ktorí u seba prenajímali izbu. Raul pochádzal z Ekvádora a pracoval pre miestnu cestovku ako projekt manažér. Veľmi milo nás prekvapilo, že nám ponúkol trip po Havaji, ktorý realizoval pre cestovku, úplne zadarmo ako bonus, že sme si vybrali práve jeho ubytko.  Dostali sme od neho skutočne cenné rady ohľadom atrakcií, čo a kedy si pozrieť. Ale späť k ubytovaniu – nachádzalo sa max 5 minút chôdze od pláže Waikiki, v blízkosti nákupných možností (potraviny, reštaurácie, kaviarne, nákupná ulica plná obchodov od výmyslu sveta :), zastávok autobusov – no jednoducho lepšiu polohu sme si nemohli vybrať. A čo sa týka ceny, tak sme platili 700€ za 9 nocí.

Strava na Oahu, Havaj

Havajská kuchyňa je skutočne výnimočná a špecifická. Priznám sa, že keď som si pred návštevou Havaja čítala o tradičných jedlách a pozerala si ich fotografie, tak som veru moc nadšená nebola – neznelo a nevyzeralo to moc dobre. Ale dala som tomu šancu.

Čo sa týka stravy na Havaji aj v tomto prípade je potrebné si uvedomiť, že je to Amerika, čiže ceny sú vysoké. Aj nás teda dosť často prekvapili. Stravovali sme sa v reštauráciách, kupovali sme v potravinách a sem tam sme zamierili aj do fast foodov (veď sme boli v Amerike, no :)). V reštauráciách vychádzalo jedlo okolo 10-20$, väčšinou sme za dvoch platili cca 30$. Fast foody boli jednoznačne najlacnejšie – burger sa dal kúpiť aj za 1$, hranolky cca 2$, zmrzlina 1-2$.  Často sme si kupovali aj v potravinách – dalo sa tu kúpiť hotové jedlo, či už kura, ryžu, rôzne druhy rezancov a na prekvapenie to bolo aj chutné. Takéto jedlo vychádza 7-10$. Príklad niektorých potravín – šunka/saláma – cca 6-7$, ovocie (jablko, pomaranč) – 2$/ks, pečivo – 2-3$/balenie, havajské pivo – 2-2,50$. Potraviny sme kupovali v reťazci Food Pantry. Skoro na každom kroku je tu aj supermarket ABC, ale ten je o dosť drahší.

My sme ochutnali

• tradičné havajské jedlo poke – čerstvé surové morské plody ako tuniak, losos, chobotnica marinované v omáčke podľa výberu; rozhodli sme sa pre lososa a bolo to skutočne výborné, hoci som sa toho zo začiatku bála. Táto pochúťka stála 9$
  • shrimps plate  – krevetky s cesnakom, ktoré sú typické pre severnú časť ostrova tzv. North Shore, podávajú sa s ryžou a zeleninou; boli naozaj vynikajúce, len tá cena – 17$
  • musubi – kombinácia ryže, mäsa tzv. spam obalené morskou riasou (hawajská obdoba sushi); mäso nám pripomína našu špekačku :), chuťovo to nebolo nič výnimočné; stálo to cca 2-4$
  • shave ice – hawajská zmrzlina vyrábaná “holením” ľadu, ktorý sa prelieva rôznymi sirupmi; za zmrzlinku sme dali 4,5$
  • hawajské pancakes s kokosovým sirupom, ananásom a orieškami – palacinky boli neskutočnéé. Všade nám palacinky odporúčali a veru bol by hriech ich neochutnať. Stáli 11$, ale porcia to bola taká, že som ju nevládala zjesť. Túto pochúťku sme ochutnali v Egg´s Things Waikiki Beach
  • hamburger na hawajský spôsob s domácimi hranolkami – opäť jedlo, pri ktorom mal človek gastronomický orgazmus :). Ochutnali sme v našej obľúbenej reštaurácii Egg´s Things Waikiki Beach za 14$
  • pražené rezance s bravčovým mäsom – veľmi chutné; kúpili sme v supermarkete a stáli 8$
  • vyprážené krabie kúsky – také klasické vyprážené jedlo; kúpili sme v supermarkete a stálo 8$
  • mochi ice – zmrzlina obalená sladkom ryžovom ceste; zaujímavá chuť; jedna malá zmrzlinka stála 2$
  • pinneapple ice – zmrzlina a ananás v havajskom podaní je vynikajúca kombinácia; cena bola rôzna, my sme zaplatili 3$
  • Island vintage coffe – vynikajúca miestna káva; dali sme si Vintage Kona Mocha a tá stála 6,45$/veľká

Čo sme si na Oahu pozreli

Prvé dva dni sme si chceli oddýchnuť na pláži, nakoľko sme boli už celkom unavení z predchádzajúcich dní plných cestovania. Oddychovali sme na krásnej pláži Waikiki. Túto pláž ľudia dosť kritizovali kvôli tomu, že je preplnená a komerčná. Čo sa týka ľudí, bolo ich tu dosť, ale určite to nebola hlava na hlave a hlavne je to najznámejšia havajská pláž, ktorá je známa tým, že je komerčná. Ak sa to niekomu nepáči, môže kľudne zamieriť na iné havajské pláže, ktoré sú pravým opakom Waikiki a je ich skutočne dosť. Mne sa Waikiki páčila – tyrkysová voda, čistý piesok, keď boli vlny, mali sme možnosť vidieť surfistov a teda stálo to za to. Pláž je presne taká, ako vidieť na fotkách a krásne je z nej vidieť horu Diamond Head. Okrem spŕch a toaliet sa tu nachádzajú prístrešky so stolmi, kde ľudia obedujú, miestni tu hrávajú hry alebo len tak posedávajú a pozorujú oceán.

Po dvoch dňoch oddychu sme sa vybrali na prvý výlet na Diamond head. Je to hora, ktorá ponúka neskutočný výhľad na pláž Waikiki a ďalšie okolité pláže. Išli sme hneď ráno, pretože slnko ešte nie je také silné a tiež je tu menej ľudí. Vstup stojí 1$ a samotný výstup na vyhliadku trvá cca 30 minút v závislosti od tempa. Výstup nie je ťažký a zvládnu ho aj starší ľudia a deti. Z pláže Waikiki sa dá k Diamond head dostať autobusom (stojí 2,50$) a cesta trvá asi 15 minút.

Ďalší deň sme si vyzdvihli na autíčko a išli sme spoznávať krásne kúty ostrova. Našou prvou zastávkou boli lagúny KoOlina – štyri nádherné lagúny s priezračnou tyrkysovou vodou. Nachádza sa tu veľmi málo hotelov (dokopy tri), takže žiadna tlačenica na pláži nehrozí :). Je to tu veľmi pokojné a skôr vhodné pre rodiny s deťmi. Táto oblasť je vhodná na šnorchlovanie, nakoľko sú pri každnej lagúne koraly.

Po pozretí lagún nasledovali vodopády Manoa. Pre návštevou som sa dočítala, že je vhodné zobrať si so sebou vhodnú obuv, že šľapky nie sú veľmi dobré, nakoľko je tu veľa blata a dosť sa šmýka. Odporučenie bola na mieste, pretože tu nie je žiadny asfaltový chodník, takže keď prší (čo je často), je tu veľa blata. Cesta k vodopádu mala svoje čaro, pretože sa tu človek cíti ako v džungli – množstvo exotických stromov, vtákov a k tomu to blato 🙂 . Výstup k vodopádu trvá cca 45 minút, je trošku náročný práve kvôli blatu, na ktorom sa dosť šmýka. Samotný vodopád je nádherný a veľmi vysoký. Nedá sa pri ňom síce kúpať, ale pohľad naň určite stojí za to. Neplatí sa tu žiadne vstupné, ale platí sa parkovné 5$.

Ďalej sme si išli pozrieť ostrov ostrov Mokoli´i, ktorý je pre jeho tvar prezývajú Chinaman´s hat.

Potom sme sa presunuli na pláž Kailua a Lanikai, ktoré sú známe pre svoj krásny jemný biely piesok a tyrkysovo modrú vodu, predovšetkým pláž Lanikai. Obidve pláže sú vhodné a obľúbené na kajakovanie. V čase našej návštevy bolo pomerne veterno a to sa odzrkadlilo aj na oceáne, čo znamená, že boli vlny. Niektorí odvážlivci to síce s tým kajakom riskli, ale keď som videla ako pádlujú a stoja stále na mieste, no nechcela by som :).

Nakoniec sme sa ešte vybrali pozrieť si maják Makapuu. Mysleli sme si, že sa k nemu vyvezieme autom, no ale zistili sme, že sa k nemu šľape 1,2 míle. Ale tak keď už sme tam boli, tak by bola škoda nepozrieť si to. To sme si povedali na začiatku. Keď sme boli asi v strede a maják stále nikde, navyše sa nad nami zbiehali také mračná, že už mi skutočne nebolo všetko jedno. K tomu sa stmievalo a keďže maják sme chceli vidieť ako tak zavidna, tak sme doslova utekali. Všetko sme stihli tak ako sme chceli – výlet k majáku určite odporúčam, ani nie tak pre samotný maják (aj keď je samozrejme pekný), ale výhľad odtiaľto stojí za to.

Štvrtý deň sme naším Chrobáčikom zamierili na sever ostrova tzv. North Shore. Najskôr sme mali naplánovanú Shark Cage, čiže ponor v klietke, okolo ktorej plávajú žraloky. Tak ako som sa predtým bála, tak už v samotnej klietke som ani nevnímala, že okolo mňa plávajú dravci. Jednoducho som ich len pozorovala a bolo to fascinujúce. Nepríjemné bolo iba to, že more bolo trošku rozbúrené a v klietke nás celkom hádzalo. Tento zážitok nás vyšiel 96 $.

Naša ďalšia cesta viedla na pláž Haleiwa, ktorú nám poradil náš hostiteľ, že tu určite uvidíme vodné korytnačky a veru mal pravdu. Už keď sme prichádzali na nás vystrkovali hlavy z vody ?. Za chvíľku sa jedna prišli vyhrievať aj na pláž. A ešte sme si s nimi aj zaplávali. No úžasnéé.

Ďalšou zastávkou bola Turtle beach, kde sme korytnačky videli ale len vo vode. Keby sme vedeli, tak túto pláž vynecháme. Rýchlo sme sa teda presunuli na Waimea beach, ktorá je známa skalou, z ktorej sa skáče. Ja som teda odvahu nemala – jednak kvôli výške a jednak kvôli vysokým vlnám. Majo sa odvážil, ale vlny mu teda dali poriadne zabrať.Po tomto adrenalíne sme sa išli najesť do Shrimp tracku a odkiaľ sme si išli pozrieť zátoku Pupukea, ktorá je známym miestom na šnorchlovanie. My sme to ani neskúsili, keďže tam bolo pomerne dosť ľudí.

Presunuli sme na ľudoprázdnu Kawela Bay a tiež krásnu Sunset beach, ktorá je známa pre svoju prehnutú palmu.

Odtiaľto ešte naše kroky viedli k Waimea falls, ktoré boli opísané ako krásne vodopády. Cesta k nim mi pripadala ako prechádza po parku a samotné vodopády nie sú také úžasné. Navyše som sa tešila, že si pri nich zaplávam, čo sme síce mohli, ale naozaj som si nemyslela, že si budem musieť dať záchrannú vestu. A zaujímavá bola aj cena a to 16 $. Takže ak by som si mala vybrať, asi by som uprednostnila Manoa falls.

Piaty deň sme sa rozhodli, že si pozrieme hlavné mesto HonoluluPearl Harbor. Pri Pearl Harbor je veľmi dôležité, aby ste tu dorazili dostatočne skoro ráno kvôli lístkom. Základný lístok je zadarmo, ale počet lístkov je na deň obmedzený. Čiže ak prídete neskoro, tak máte jednoducho smolu. Okrem základného lístku, je možné si dokúpiť aj prehliadku ďalších atrakcií – ceny Pearl Harbor

Do Pearl Harbor sme išli autobusom, ale treba rátať s cca hodinovou cestou, keďže v Honolulu sú dosť veľké zápchy. My sme dorazili asi o 10 a mali sme lístky až na 15. Čas sme teda využili na krátke spoznanie centra Honolulu, kde sme navštívili palác Iolani a pozreli si sochu kráľa Kamehameha. Poprechádzali sme sa mestom, ktoré možno prirovnať k takému typickému americkému mestu, ale nejako veľmi nás neohúrilo.

O 15 sme už stáli nastúpení a čakali, kedy nás pustia na USS Arizona Memorial. Ešte predtým sme si museli dať uschovať za 5$ ruksak a kabelku, pretože sme si ich nemohli vziať so sebou. Potom ako nás pustili sme si najskôr pozreli film, ktorý nám priblížil túto tragédiu a potom nás loď odviezla k pamätníku. Samotné miesto má veľmi silnú atmosféru – vidíte tu tabuľu s menami všetkých padlých vojakov a pozostatky zostrelenej lode. Celá prehliadka aj s filmom trvá cca 1 hod. a 15 minút.

Ďalší deň sme sa rozhodli, že strávime v zátoke Hanauma Bay, ktorá je preslávená ako raj na potápanie a šnorchlovanie. Od Honolulu nie je ďaleko a dostali sme sa sem autobusom. Za vstup do zátoky sme platili 7$ a ešte predtým, ako nás pustili, sme si museli pozrieť dokument o podmorskom živote v zátoke, ako sa máme správať, čo môžeme a čo by sme nemali robiť. Samotná zátoka je skutočne krásna a to najmä z výšky. Ak nemáte šnorchel a akuliare, sú tu požičovne, ale požičanie je pomerne dosť drahé. Čo sa týka podmorského života tak našli sme tu rôzne rybičky, boli tu krásne koraly, ale podľa toho, čo som čítala, tak som očakávala oveľa viac – skutočne nevšedné tvory. Podmorský život na Bali či v Thajsku bol oveľa pestrejší.

Zvyšné dni sme sa už len váľali a oddychovali na pláži Waikiki, vychutnávali si prechádzky či už cez deň alebo večer, nakupovali – Waikiki má úžasnú nákupnú ulicu a obchody ?, smiali, fotili, počúvali Somewhere over the Rainbow všade, kde sa len dalo. No jednoducho vychutnávali si jedinečnú atmosféru tohto výnimočného ostrova. Samozrejme, ostrov ponúka ešte kopeeec ďalších úžasných miest a atrakcií, ale na by nám nestačili ani tri mesiace ?.

Prečítajte si aj o našich ďalších dobrodružstvách:

Zanzibar – čo sa oplatí vidieť?

Slovinsko – z majestátnych hôr ku krištáľovo čistému moru